Waardecreatie door data, hoe ver bent u eigenlijk?

Waardecreatie door data, hoe ver bent u eigenlijk?

Waardecreatie door data, hoe ver bent u eigenlijk?

Analytics

Wie heeft haar omzet in 2012 zien toenemen dankzij zorgvuldige analyse van verzamelde data uit social media kanalen en daarop gebouwde marketing campagnes?

Gefeliciteerd! U creëert meerwaarde voor uw bedrijf. Inventaris, Hardware, voorraad, en debiteuren. Ze krijgen steeds minder waarde bij de waardering van uw bedrijf. De houding en het gedrag van banken onderschrijven dit. Maar wat doet de waarde van uw bedrijf dan wel toenemen? Precies … DATA!

Niet zo maar alle data, maar vooral de data van het gedrag en interesses van uw klanten. Want dit geeft inzicht in de toekomstige geldstroom. U kunt daarop nieuwe marketingacties ondernemen en direct een groot bereik aanschrijven en uitnodigen. Ideaal vooral wanneer u een B2C bedrijfsvoering heeft. B2B bedrijven hebben zeker ook mogelijkheden, maar daar kom ik zo op terug.

B2C
Inmiddels zijn er een hoop bedrijven aan de slag met een Facebook-pagina. En ja, er wordt ook hier en daar wat getwitterd. Maar hoe moet deze data opgevangen worden? En hoe bereiken we nog meer mensen? Wat is de waarde daarvan? Dit zijn de eerste vraagstukken waar veel organisaties mee worstelen. De volgende stap is deze data te analyseren om daarna een compleet nieuwe marketingstrategie op te zetten, met als doel de waarde van uw organisatie te laten toenemen.

Er ontstaan steeds meer nieuwe software toepassingen om de door uw opgebouwde social media kanalen, omgevingen en communities ‘uit te luisteren’ en zo data te verzamelen, die je vervolgens kunt analyseren zodat uw organisatie kan floreren. Een oude term, maar nog altijd toepasselijk in deze nieuwe digitale wereld.  Samengevat: het creëren van een community is stap 1, maar het verzamelen en analyseren van data om er daadwerkelijk iets mee te kunnen is een zeer belangrijke tweede stap. Laat uw daarvoor bijstaan door deze software specialisten om hoge kosten te vermijden. Want anders wordt het een tijdrovende en geldverslindende klus, zeker wanneer uw community snel groeit.

B2B
Bent u een producent en verkoopt u merken via retailhandel? Dan heeft u een B2B business, maar zijn uw merken bekend bij uw (mogelijke) klanten? Uw werkelijke klanten. Hoe zou het zijn wanneer uw verkopers inzicht hebben in de interesses en koopgedrag van uw werkelijke klanten? Uw verkopers kunnen dan bij uw afnemers op bezoek met onder de arm een compleet data portfolio. Hiermee kunnen gezamenlijke Marketing en Sales acties opgebouwd worden. Goed voor u en goed voor uw retail klant. Een klassieke WIN-WIN, ingezet door uw eigen internet strategie. Well done … u genereert waarde!

Waarde creatie nu en in de toekomst
Wilt u uw bedrijf binnenkort verkopen, dan zullen accountants of andere financiële specialisten voor u aan de slag gaan met een hoop gegevens. Veelal gebaseerd op het verleden. Maar blijft deze waardering stand houden in de toekomst? Het is een oude wijze van waardering welke binnenkort naar de achtergrond zal schuiven. Verdwijnen doet het natuurlijk niet. Echter, de grootste waarde van uw bedrijf hangt voornamelijk af van uw toekomstige kasstromen. Die komen bij uw klanten vandaan. Het is daarom aan te raden snel te starten met deze nieuwe digitale waarde creatie.

Hoe ver bent u eigenlijk?